termin: grudzień 2019
Kim są uchodźcy?
Centrum Wielokulturowe, ul. Jagiellońska 54
Warsztaty dla dzieci w wieku 7 – 9 lat ze Szkoły Podstawowej nr 373, im. Ignacego Jana Paderewskiego, ul. Angorska 2
Kontakty międzykulturowe nie zawsze wynikają z naszych wyborów.
Nie podejmujemy ich tylko dlatego, że chcemy poznać inne kraje i ich kultury. Czasem udajemy się w drogę dlatego, że musimy opuścić kraj, w którym się urodziliśmy.
Czy powinno się rozmawiać o trudnych często doświadczeniach uchodźczych z dziećmi? Naszym zdaniem jak najbardziej. To również jest część wielokulturowej tożsamości Warszawy i historii jej mieszkańców. Ważne, by znaleźć odpowiedni język, taki, który nikogo nie rani, za to pomaga rozwijać świadomość złożoności świata, jaki nas otacza.
Dzięki udziałowi w zajęciach dzieci poznały również ważną warszawską instytucję – Centrum Wielokulturowe, które pomaga obcokrajowcom odnaleźć się w nowym dla nich miejscu zamieszkania, naszym mieście.
Kot Kunkusz
W trakcie zajęć dzieci miały możliwość zetknąć się z tematyką uchodźczą i doświadczeniami z nią związanymi.
Poznały historię kota Kunkusza i jego wędrówki z rodzinnego Iraku do Europy Ewy Nowak „Kot, który zgubił dom”.
Kunkusz podróżował razem ze swoją ludzką rodziną. Gdy wspólnie dotarli do Grecji, zgubił się w zupełnie obcym, nieznanym sobie miejscu. Na szczęście został odnaleziony i wysłany do Szwecji, gdzie dotarli już jego bliscy.
Edukatorka opowiedziała historię Kunkusza korzystając z plansz z tekstem i ilustracjami. Została ona przedstawiona z perspektywy kota i jego doświadczeń.
Po zakończeniu opowieści edukatorka rozmawiała z dziećmi o doświadczeniach uchodźczych Kunkusza, jak mógł się czuć i jak wyglądała jego sytuacja. Dzieci zastanawiały się również, jak kot mógł spróbować poradzić sobie w obcym, zupełnie nie znanym mu miejscu. Potem dzieci dowiedziały się, że opowieść o kocie Kunkuszu jest prawdziwa.
Obejrzały prezentację pokazującą im przebieg wydarzeń. Zobaczyły na zdjęciach, jak wygląda Kunkusz i jego rodzina.
Na koniec zajęć dzieci tworzyły rysunki związane z kotem Kunkuszem lub korzystały z kolorowanek. W ten przyjazny dla nich sposób mogły poznać i oswoić problemy związane z doświadczeniem uchodźctwa.