Skip to content

Spotkania międzykulturowe dalekie i bliskie

termin: listopad 2019
Spotkania międzykulturowe dalekie i bliskie.
Wojewódzka Biblioteka Pedagogiczna im. KEN, ul. Gocławska 4
Warsztaty dla dzieci z Przedszkola nr. 370

Podróże to zmiana miejsca pobytu, poznawanie, czasem niełatwe, innych kultur i ludzi. Spotkanie innego, który jest blisko również może być podróżą, wejrzeniem w głąb siebie, próbą nawiązania kontaktu.
 
Warsztaty przybliżyły dzieciom różne rodzaje doświadczenie inności.  Czym może być spotkanie z odległym miejscem i jego kulturą, a czym spotkanie z kimś, kto jest obok, ale zarazem daleko poprzez swoją odmienność?
 
Przy okazji dzieci miały okazję poznania biblioteki i jej specyfiki, bliższego kontaktu z książkami.
 
Oba warsztaty można wykorzystać łącznie do pracy z jedną grupą dzieci – w wieku od 5 do 9 lat. Dadzą dzieciom możliwość samodzielnego zastanowienia się nad tym, czym jest podróż i kontakt z nieznanym, zobaczenia, że podróż może mieć różne wymiary, a spotkanie z innością, chociaż czasem niełatwe, stanowi też wielką wartość w naszym życiu.
 
Czy warto poruszać trudne tematy z dziećmi w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym? Jak najbardziej tak! Wszystko zależy od tego, w jaki sposób to zrobimy.
 
Biorąc udział w warsztatach rozwinęły umiejętność samodzielnej interpretacji tekstu i ilustracji, rozmowy w grupie, tworzenia własnych historii i plastycznego przedstawiania ich. Przekonały się, że publiczne pokazywanie własnej twórczości i opowiadanie o niej to przyjemne doświadczenie.

 

Lew w Paryżu
W trakcie zajęć poruszone zostały zagadnienia związane ze zmianą miejsca zamieszkania, samotności, odrzucenia. Dzieci wysłuchały i obejrzały opowieść o lwie, który postanowił przenieść się do Paryża. Została ona opowiedziana i pokazana dzieciom przy pomocy plansz w japońskim teatrzyku Kamishibai . Była to również okazja do poznania tego miasta i jego najbardziej znanych zabytków oraz przedmiotów kojarzonych z Francją (np. pozytywka w piosenka o Paryżu, bagietka, teatrzyk cieni).
 
Po zakończeniu czytania edukatorka rozmawiała z dziećmi o przygodach bohatera i zabytkach, które pojawiły się w opowieści. Poruszyła tematy związane ze zmieniającymi się uczuciami i emocjami bohatera, jego momentami niełatwym doświadczeniem.
 
Dzieci miały możliwość twórczego włączenia się w tworzenie własnych zakończeń opowieści. Stworzyły plansze, które potem prezentowały w teatrzyku opowiadając o tym, co przedstawiają. W ten sposób powstało wiele zakończeń tej samej historii.
 
Niebieska niedźwiedzica
W trakcie zajęć poruszone zostały tematy związane z kwestią tolerancji, inności, również tej dotyczącej wyglądu, samotności, odrzucenia. Przy pomocy plansz w japońskim teatrzyku Kamishibai ,dzieci wysłuchały i obejrzały opowieść przygotowaną na podstawie książki Niebieska Niedźwiedzica  Joanny M. Chmielewskiej.

W trakcie słuchania bajki, dzieci zastanawiały się nad uczuciami, sytuacją bohaterki, tego, co może wydarzyć się dalej, itp.

Rozmowa była kontynuowana po zakończeniu prezentacji. Dzieci dzieliły się ze sobą uczuciami, jakie towarzyszyły im w czasie słuchania bajeczki, nazywały problemy, z jakimi stykała się jej bohaterka. Potem zastanawiały się, czy mogłyby zaprzyjaźnić się z Azul, mimo, że wygląda zupełnie inaczej niż wszystkie niedźwiadki. Zastanawiały się, czy znają kogoś, kto różni się wyglądem od większości, czy ta osoba jest szczęśliwa, czy dzieci lubią się z nią bawić, rozmawiać, itp.

Na koniec dzieci narysowały własny prezent, jaki chciałyby podarować Azul. Chętni pokazywali swoje prace w teatrzyku Kamishibai i uzasadniali swój wybór.

Kamishibai – teatr obrazkowy, dosłownie: papierowy teatr, tradycyjna japońska sztuka opowiadania historii za pomocą ilustracji wykonanych na kartonowych planszach, wsuwanych do małej, drewnianej, otwartej częściowo skrzynki, pełniącej rolę sceny. Kamishibai można porównać do wędrownego teatru marionetkowego, w którym miejsce lalek zajmują obrazy.