Warsztat 1
W trakcie zajęć dzieci wspólnie z edukatorkami zastanawiały się czym są bajki, jak powstawały, dlaczego się je opowiada. Przyglądały się wędrującym po różnych rejonach świata motywom literackim. W trakcie rozmowy jako przykłady, wykorzystywane były motywy pojawiające się w bajkach warszawskich, polskich, afrykańskich, angielskich, chińskich czy arabskich.
Dzieci „trenowały” swoją pomysłowość i wyobraźnię wykorzystując grę w kości „Story Cubes” (wspólne wymyślanie i opowiadanie historii w oparciu o obrazki na kostkach).
Potem dzieci wspólnie zdecydowały, jakie będą podstawowe założenia wymyślanych przez nie opowieści. Stworzyły postacie – głównych bohaterów, opisały ich wygląd i podstawowe cechy charakterów. Określiły główne motywy, na jakich się oprą: miłość i podróżowanie. Wybrały wspólne motto: dobro zwycięża zło.
Dzieci podzieliły się na podgrupy i zaczęły tworzyć różnorodne opowieści oparte na tych samych założeniach.
Warsztat 2
W trakcie zajęć dzieci miały możliwość przekonania się, że motyw literacki przypisany jednej bajce może też pojawiać się w zmienionych wersjach w wielu innych opowieściach. Podstawą do rozważań na ten temat była bajka o Czerwonym Kapturku. Przy okazji eduaktorki przybliżyły dzieciom kwestię ilustracji w książce – czym jest i jaką pełni w niej rolę.
Dzieci przypominały i wspólnie omawiały napisane na poprzednich warsztatach fragmenty bajek i tworzyły dalsze ich części oraz ilustracje do nich.
Warsztat 3
W trakcie zajęć dzieci obejrzały film pt.: „Jak powstaje książka”, stworzony na warsztatach animacji w Wydawnictwie Dwie Siostry. Pomogło to dzieciom uzmysłowić sobie, czym jest cały proces powstawania książki, który nie kończy się na stworzeniu samej fabuły.
Dzieci wysłuchały bajki „Kwiat bez imienia” ze zbioru: „Mały pokój z książkami” Eleanor Farjeon, a potem wykorzystując zabawę kostkami (dokańczanie zwrotów/ haseł w odniesieniu do w. w. bajki), ćwiczyły umiejętności budowania fabuły.
Dzieci dopisywały i ilustrowały kolejne części swoich bajek, jednocześnie próbując poukładać poszczególne historie w jedną, logiczną całość.
Dodatkowe warsztaty uzupełniające w bibliotece „Spokot4eka” i siedzibie Ogniska „Ursynów”
Udział w zajęciach rozbudził w dzieciach potrzebę tworzenia i rozwijania swoich opowieści. Dlatego też program warsztatów został rozszerzony o 2 kolejne. W ich trakcie dzieci podsumowywały dotychczasową pracę, tworzyły całość z poszczególnych historii wraz z ilustracjami, wypełniały powstałe luki dodatkowym tekstem. W ten sposób uczestnicy cyklu stworzyli wspólnie własną opowieść, która wykorzystując znane ogólnie baśniowe motywy, jednocześnie wymyka się sztywnym zasadom.
W trakcie zajęć znalazł się również czas, by porozmawiać o emocjach, trudnościach i oczekiwaniach towarzyszących młodym autorom w trakcie tworzenia.