Głównym tematem naszego projektu był kryzys klimatyczny i globalne zagrożenia z nim związane.
Skierowany był do dzieci w wieku 7 – 13 lat, placówek edukacyjnych i kultury.
● Jeśli kryzys klimatyczny i jego konsekwencje to sprawy, które są dla Was ważne.
● Uważacie, że warto włączać dzieci w proces niezbędnych zmian.
● Zauważyliście, że dzieci wiedzą i widzą więcej, niż zwykle wydaje się dorosłym.
● Chcielibyście dowiedzieć się, co myślą.
● W dodatku jesteście rodzicami, nauczycielami lub edukatorami:
korzystajcie ze stworzonych przez nas materiałów!
Przedstawiciele coraz większej ilości narodowości stają się współobywatelami naszego miasta – Planety Warszawa. Tak, jak kryzys klimatyczny dotyczy mieszkańców całej planety, tak wszystkie narodowości, które składają się na społeczność Warszawy mogą mieć wpływ na powstrzymywanie jego skutków.
W szczególności dotyczy to dzieci, które, gdy staną się dorosłymi, będą musiały zmierzyć się z największym natężeniem zmian klimatycznych i ich wpływem na nasze życie. Dlatego też, budzenie świadomości powinno dotyczyć w szczególności dzieci chodzących do szkół podstawowych, stojących dopiero u progu wyboru swoich indywidualnych dróg życiowych.
Naszymi działaniami włączyliśmy dzieci, również te należące do różnych grup narodowościowych, w proces pozytywnych zmian na rzecz klimatu. Wzbogaciliśmy również warszawską ofertę edukacyjną w tym zakresie. W jej stworzenie zostali zaangażowani sami uczestnicy projektu. Po prostu, oddaliśmy im głos!
Działania projektowe:
Kryzys klimatyczny i co dalej? Zebraliśmy dziecięce wypowiedzi na temat tego, co dzieci i dorośli mogą i powinni robić, by przeciwdziałać jego skutkom.
Prace mogły być tworzone w formie wypowiedzi tekstowej, w tym uzupełnionej ilustracjami, kampanii reklamowej w formie plakatu, z użyciem dowolnej techniki, np. kolażu.
Dzieci mogły wziąć udział w projekcie indywidualnie lub w grupach:
● 8 warsztatów dla grup zorganizowanych
Warsztaty odbywały się w różnych dzielnicach i placówkach edukacyjnych. W trakcie zajęć powstały wypowiedzi dzieci – tekstowe i rysunkowe.
Wspieraliśmy dzieci, by ich wypowiedzi w pełni odzwierciedlały już posiadaną przez nie wiedzę, spostrzeżenia, opinie i, by dzieliły się nimi pomiędzy sobą.
●Internetowa akcja zbierania wypowiedzi dzieci Kryzys klimatyczny i co dalej?
Swoje wypowiedzi dzieci mogły wysyłać indywidualnie lub w sposób zorganizowany poprzez nauczycieli, czy liderów grup.
Po zebraniu wszystkich prac stworzyliśmy przyjazne narzędzia edukacyjne, których bardzo ważnym elementem są prace uczestników projektu. Wszystkie materiały stanowią spójną i zarazem różnorodną całość.
● Prezentacja
Złożyły się na nią wypowiedzi dzieci poruszające tematy cieszące się ich największym zainteresowaniem. Zawiera podstawowe informacje na temat przyczyn kryzysu klimatycznego i sposobów przeciwdziałania im.
● Grafika edukacyjna inspirowana tematami poruszanymi w wypowiedziach dzieci.
Zawiera informacje na temat skutków kryzysu klimatycznego.
● Scenariusz warsztatu dla nauczycieli i edukatorów
Do jego stworzenia zostały wykorzystane doświadczenia z przeprowadzonych zajęć, jako swoistego badania opinii publicznej, tak, by odpowiadał on rzeczywistym potrzebom edukacyjnym młodszych warszawiaków. Zostało w nim uwzględnione wykorzystanie prezentacji oraz edukacyjnej pracy graficznej.
Ze względu na upowszechnianie prac tworzonych przez dzieci, dodatkowym działaniem projektu było przekazywanie im podstawowej wiedzy na temat praw autorskich.
Wszystkie stworzone w trakcie projektu materiały znajdziecie TUTAJ.
Współpracowali z nami, brali udział w projektowych warsztatach oraz akcji Kryzys klimatyczny i co dalej?:
· Szkoła Podstawowa nr. 273 im. dr. Aleksandra Landy na Bielanach
· Szkoła Podstawowa nr. 157 im. Adama Mickiewicza na Mokotowie
· Szkoła Podstawowa nr. 4 im. Władysława Broniewskiego w dzielnicy Ursus
· Biblioteka Publiczna w dzielnicy Ursus
· Szkoła Podstawowa nr. 336 im. Janka Bytnara „Rudego” na Ursynowie
· Szkoła Podstawowa nr 47 im. Roberta Schumana Fundacji Primus na Ursynowie
· Szkoła Podstawowa nr. 60 im. Powstania Listopadowego na Pradze Południe
· XXI Liceum Ogólnokształcące im. Hugona Kołłątaja na Ochocie
· Ognisko „Ursynów”, Centrum Wspierania Rodzin RODZINNA WARSZAWA, ul. Kłobucka 14
Dziękujemy!
· Szkoła Podstawowa nr. 273 im. dr. Aleksandra Landy na Bielanach
· Ognisko „Ursynów”, Centrum Wspierania Rodzin RODZINNA WARSZAWA, ul. Kłobucka 14
Projekt finansuje Biuro Edukacji m. st. Warszawy.