termin: grudzień 2019Kryzys klimatyczny i co dalej?Przeprowadziliśmy 8 warsztatów dla dzieci z klas od 2 do 8:– Dzielnica Ursus: Szkoła Podstawowa nr. 4 im. Wł. Broniewskiego, ul. Walerego Sławka 9, – Dzielnica Mokotów: Szkoła Podstawowa nr. 157 im. Adama Mickiewicza, ul. Tyniecka 25, – Dzielnica Bielany: Szkoła Podstawowa nr. 273 im. dr. Aleksandra Landy, ul. Józefa Balcerzaka 1, filia ul. Arkuszowa 202, – Dzielnica Praga Południe: Szkoła Podstawowa nr. 60 im. Powstania Listopadowego, ul. Zbaraska 3,– Dzielnica Ursynów: Ognisko „Ursynów”, Centrum Wspierania Rodzin, RODZINNA WARSZAWA, ul. Kłobucka 14 Nasza społeczność stoi obecnie wobec konieczności przeciwdziałania nawarstwiającym się problemom dotykającym Ziemię. By odpowiedzieć na te wyzwania, zgodnie z hasłem „myśl globalnie, działaj lokalnie”, stworzyliśmy i zrealizowaliśmy warsztaty, których scenariusz dawał możliwość poruszania zagadnień związanych z kryzysem klimatycznym w kontekście globalnym, a jednocześnie bliskim możliwościom każdego dziecka. Wspólny udział w procesie twórczym wspiera procesy integracyjne, uruchamia społeczną wyobraźnię i buduje myślenie o dobru wspólnym.Dlatego też położyliśmy nacisk na włączanie aktywności dzieci w proces nauki i wykorzystanie narzędzi bliskich edukacji artystycznej. Wykorzystaliśmy metodę uczenia się od siebie nawzajem.Dzieci miały możliwość swobodnego wypowiadania się, dzieliły się swoją wiedzą i przemyśleniami. Dzięki temu mogły uświadomić sobie, jak wiele wiedzy już posiadają i zdobyć nową. Edukatorki pełniły rolę moderatorek, na bieżąco uzupełniając i porządkując informacje. Każdy warsztat miał charakter rozmowy. Podzielony był na dwie części.W trakcie pierwszej poruszane były różne aspekty związane ze zmianami klimatycznymi i ich skutkami. Omawiane były m. in. tematy:· Co to jest klimat i czym różni się od pogody?· Co to są zmiany klimatyczne i od czego zależą?· Jakie mogą być przyczyny zmian klimatycznych?· Co to jest globalne ocieplenie i jakie mogą być jego przyczyny?· Co to jest efekt cieplarniany i skąd się bierze?· Co to są gazy cieplarniane?· Czy możemy mieć wpływ na powstrzymanie kryzysu klimatycznego?· Co możemy zrobić – indywidualnie i systemowo, by poprawić sytuację naszej planety? Uczestnicy mogli przypomnieć sobie i uporządkować to, co już wiedzą, zdobyć nowe informacje, spojrzeć na znane im zagadnienia od nowej strony. W trakcie drugiej części warsztatu dzieci tworzyły prace plastyczno – tekstowe. Najczęściej wyrażały w nich swoje opinie na tematy:· obecna sytuacja naszej planety· sytuacja naszej planety w przyszłości, w zależności od tego, czy ludzkość zmieni swoje funkcjonowanie czy nie
· przyczyny globalnego ocieplenia
· skutki globalnego ocieplenia dla ludzi, zwierząt i całej przyrody
· pozytywne systemowe rozwiązania, jakie ludzie mogą kreować i wprowadzać w życie
· zmiany w codziennym postępowaniu, proste do zastosowania przez każdego z nas
Część prac miała charakter plakatów do kampanii społecznej nawołującej do szybkiego zmieniania swojego stylu życia.Dzieci bardzo często ujmowały temat kryzysu klimatycznego patrząc na niego globalnie, a nie z perspektywy jednostki. Wprowadzanie potrzebnych zmian postrzegały jako wyzwania, a nie ograniczenia. Część prac zapraszała do zastanowienia się nad sobą samym i wyborami podejmowanymi każdego dnia. W trakcie każdego warsztatu akcent położony był na różne zagadnienia, w zależności od wieku uczestników, ich zainteresowań, zakresu wiedzy. Jako efekt warsztatów i akcji „Kryzys klimatyczny i co dalej?” powstały materiały edukacyjne dostępne poniżej.
. Są to: grafika i prezentacja edukacyjna oraz scenariusz warsztatu. Ich faktycznymi współtwórcami są dzieci. Dzięki temu inne dzieci, nie biorące udziału w projekcie, również mogą korzystać z ich wiedzy i przemyśleń.
Przeprowadziliśmy 8 warsztatów dla dzieci z klas od 2 do 8:
– Dzielnica Ursus: Szkoła Podstawowa nr. 4 im. Wł. Broniewskiego, ul. Walerego Sławka 9,
– Dzielnica Mokotów: Szkoła Podstawowa nr. 157 im. Adama Mickiewicza, ul. Tyniecka 25,
– Dzielnica Bielany: Szkoła Podstawowa nr. 273 im. dr. Aleksandra Landy, ul. Józefa Balcerzaka 1, filia ul. Arkuszowa 202,
– Dzielnica Praga Południe: Szkoła Podstawowa nr. 60 im. Powstania Listopadowego, ul. Zbaraska 3,
– Dzielnica Ursynów: Ognisko „Ursynów”, Centrum Wspierania Rodzin, RODZINNA WARSZAWA, ul. Kłobucka 14